fredag 8 januari 2010

Trippelnöt

Trippelnöt är nog bland det enklaste, samtidigt mest pyssliga i godisväg. Sambon blev superförtjust och han skulle med glädje ätit många fler :) Till hans stora besvikelse så skulle godiset ges bort i julklapp.

Trippelnöt

ca. 35 stycken
ca. 1½ dl hasselnötter
200 g ljus choklad eller mjölkchoklad (jag använde hushållschoklad, fungerade lika bra det)

Sätt ugnen på 175 grader. Lägg nötterna i en långpanna och rosta dem u ugnen ca. 10 minuter eller tills de fått fin färg. Låt nötterna svalna och gnugga sedan bort skalet med en ren kökshandduk. Lägg nötterna i en skål. (nötterna kan färga ljusa handdukar svagt brunt, hur det går bort i tvätten vet jag inte än)

Smält chokladen i vattenbad. Låt chokladen svalna lite och häll sedan hälften av chokladen över nötterna. Blanda om ordentligt.

(Jag smälte hälften av chokladen och hällde nötterna i chokladen. Man klan väl göra som man tycker! Jag ville inte kladda ner fler kärl med choklad.)

Lägg nötterna tre och tre på en bricka med bakplåtspapper och ställ in i kylskåpet i 20 minuter.

Håll undertiden resten av chokladen smält genom att låta skålen stå kvar över kastrullens fortfarande varma vatten (Eller smält mera choklad i samma skål, vilket jag gjorde).

Skeda över lite av chokladen i en liten plastpåse för dekorering och doppa trillingnötterna i resten av chokladen med hjälp av en gaffel. Låt dem droppa av ordentligt och lägg den på bakplåtspapper igen. Låt den stelna helt.

Doppa påsen med choklad i varmt vatten så att den blir flytande igen och klipp av ett hörn av påsen. Spritsa chokladen över de stelnade pralinerna. Låt stelna igen. Förvara den svalt eller i kylskåp.

Eftersom jag gjorde trippelnöten och 'chokladdoppad choklad- och mintkola' samtidigt så hade jag inga problem med att chokladen skulle ta slut eller att den skulle stelna. Så jag skedade lite av chokladen i en sprits just innan jag skulle dekorera.

Chokladen tog hur som helst slut när jag höll på att doppa kolorna i chokladen....men i alla fall.

Gör gärna dubbelsats om det är något du gillar! Man tröttnar helt säkert på att rada upp nötterna tre och tre, men det är verkligen värt mödan när de är klara :) Man behöver ju inte sprita choklad över dem om det är för en vanlig vardag. Som bjudgodis eller present blir det lite mera stil på dem, men det är inget måste. De är lika goda för det :)

Reseptet är från Julgodis för små och stora sockerbagare, av Johanna Westman

4 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Nå :) Jag lovade att han sku få äta senare :) Så jag gjorde om hela satsen under julen, och då fick han äta så han storknade för jag gjorde dubbelsats xD

    Jag tar bort kommentaren så att bara jag ser den, vill inte ha namn i min blogg :)

    SvaraRadera
  3. Uuups, sorry! Hehe jamen d va snällt av dig att göra mera iaf :D

    SvaraRadera
  4. Ingen fara :)

    Jepp :) Jag e snällheten själv :D Heheh *EGO*
    Nåja, men vad han inte vet (och han läser knappast det här) är att jag tog lite av "hans" godis och satte i julklappar :) Han fick i alla fall äta så han storknade, så han märkte inte att något saknades! ;D

    SvaraRadera